tirsdag den 20. april 2010

Løgn om løb

Jeg er jo begyndt at løbe. Det er sådan set meget rart at komme ud og røre sig og få pulsen op, og hvis jeg er rigtig heldig kunne det jo være, at det har en gavnlig effekt på vægten.

Og tilsyneladende er der jo ingen ende på alle de ting, løb skulle være godt for. På den lange bane skulle man efter sigende leve længere og afværge alskens syg- og dårligdomme. På den lidt kortere (men dermed ikke mindre vigtige) bane, skulle ens appetit blive reguleret (= positive resultater på vægten), øjnene blive klarere, og man skulle generelt få meget mere energi.

Ja.

Nu skal jeg ikke kunne udtale mig om langtidseffekten, men jeg vil da gerne lige smide en kommentar om de lidt mere kortsigtede fordele ved løb: Svindel og humbug, siger jeg bare! Appetit-reguleringen har jeg ikke mærket noget til - det skulle da lige være den gale vej, for jeg er simpelthen så sulten om aftenen (NÅR jeg har spist aftensmad, vel og mærke), at jeg af og til overvejer at sætte tænderne i Øglen. Det har jeg dog afstået fra indtil videre, men i stedet er det gået ud over sagesløs chokolade og andre godis. Altså kan jeg nok kigge langt efter en eventuel gavnlig effekt på vægten. Det der med klare øjne, det har jeg ikke nogen holdning til, men synes ikke, at jeg kan se noget anderledes dér. Og så kommer vi til min helt store kæphest: mere energi! Det var dét, jeg havde glædet mig allermest til overhovedet ved det her selvpineri, de kalder løb, men er der noget af det i sigte?! Ikke en hujende fis, siger jeg bare. Tværtimod. Er simpelthen så træt som et alderdomshjem (som min mor ville sige) og føler mig virkelig snydt, så vandet det driver.

Har haft lidt træls nat med Øglen i nat, og snuppede af den grund en hjemmearbejdsdag. Var (er) mildest talt ikke til pænt brug i dag, så jeg tænkte, at jeg lige ville nappe en frisk løbetur til at vågne op på. Det blev til 8 km (psykopat-løbeprogram), hvilket jeg er ganske godt tilfreds med. Var kun ved at tabe lunger og ben fem gange på vejen, men jeg kom da hjem intakt. Og det var så HER, jeg godt kunne have brugt noget af den der hypede ekstra energi. Men i stedet punkterede jeg fuldstændigt, og min produktivitet har virkelig ikke været noget at skrive hjem om i dag. Til gengæld har jeg gabt, så en katte-kennel ville blive misundelig, og jeg kan nærmest ikke holde øjnene åbne.

Hvis nu det var et firma, der kløede på med den slags falske markedsføring, så var det blevet nødt til at dreje nøglen om pga. sure kunder. Men man kan jo ikke fjerne løb fra jordens overflade (kan man?) Eller dem, som hårdnakket bliver VED med at påstå, at det giver mere energi (for dem er der dæleme mange af). Men de lyver jo. Eller er det bare mig, der gør noget helt forkert? Jeg ved godt, at jeg kun har været på løbebølgen i 2½ uger, men synes jo ligesom, at det der løb godt bare kunne give et lille incitament til at orke at fortsætte. Og ny, spændende gangart (tænk gamling med hofteskred) tæller ikke som incitament...

8 kommentarer:

  1. Sådan helt banalt - spiser du så nok fedt og protein og drikker du nok vand?
    Jeg har oplevet træningsperiode hvor jeg bare kunne spise og spise og spise, men det var lisom bare en fase hvor jeg tror kroppen skulle netop reguleres lidt.
    Restituerer du nok? Restitution er desværre ikke at lægge sig på sofaen, men at holde kroppen i gang ved gåture/svømning/cykling. Søvn er også vigtigt!

    Og ellers så tror jeg det er fase hvis du kun har været i gang i to en halv uge..

    SvarSlet
  2. Jeg er også helt smadret bagefter. Men jeg tror det er på sigt det giver mere energi. Hvor lang tid sigt er, ved jeg så ikke.... Men jeg vil tro at om nogle uger, så løsner det sig. Måske nogenlunde samtidig med at det faktisk bliver rigtig rart MENS man løber og ikke først bagefter(hvor man nu er helt udkørt)

    Hvor er her i øvrigt blevet rigtig retro fint på din side :)

    SvarSlet
  3. Ja, jeg har oplever præcis det samme med at punktere energi-ballonen, når jeg løber om morgenen. Men jeg satser på, at det er på langt sigt den der ekstra energi kommer.
    Og så er jeg i øvrigt rimelig imponeret af, at du kan løbe 8 km når du kun har været igang i 2 1/2 uge! Sejt!

    SvarSlet
  4. Altså nu er jeg jo ikke rigtigt kommet videre med det der løb (jeg sværger, at jeg vil forsøge at komme ud i morgen) Men jeg mindes da egentlig, at jeg fik vildt meget energi et par timer efter løbeagtig korsfæstelse....

    SvarSlet
  5. @Marianne: Jeg er nok ikke helt god nok til at få drukket vand i løbet af dagen, så det kunne godt være et issue. Mht. restitution, så synes jeg egentlig, at det går udmærket - cykler for det meste 16-17 km dagligt til og fra job, og går altid lange ture med Øglen i weekenderne. Så det gamle skrog (mig, ikke Øglen) bliver da bevæget lidt :-)

    Jeg må satse på, at det bare er en fase - vil i hvert fald ikke kaste håndklædet i ringen endnu.

    @Ann-Christine: Jeg håber på, at det snart løser sig. Det skal det. For jeg VIL have den der energi alle de andre løbe-tosser snakker om :-)

    @Gravidgrahvad: Er du også blevet bidt af en gal løber? Ang. distancen, så er det altså absolut også kun fordi jeg er så autoritetstro, som jeg er, at jeg nåede op på 8km. Løbeprogrammet sagde nemlig, at jeg skulle løbe rigtig langt (løb 10 min, gå 1 min x 5), og så blev jeg jo nødt til det. Næste gang er heldigvis noget blidere.

    @Husmoder: Hm... Har stadig energiboostet til gode...

    SvarSlet
  6. hm - så længe du øger distancen betydeligt hele tiden som nu, tror jeg du skal regne med, du bliver smadret under og efter. Når du på et tidspunkt har fået en rutine, du holder nogenlunde fast i (fx en-to kortere ture og en længere om ugen), tror jeg det vil føles helt anderledes. Det er også hurtigt du er oppe på 8 km. Jeg brugte lang tid på at komme til 5 km uden pause, da jeg i sin tid begyndte. Og der gik flere år (og pisk fra Willy), før jeg kom højere op. Er også totalt smadret efter mine ture for tiden, fordi jeg skal have tvunget mit korpus i form til den dersens halve marathon... Der bliver sukket højt i det lille hjem!

    SvarSlet
  7. Arh en gal løber er vist så meget sagt, men jeg prøver lidt i smug at få løbet omkring 20 min. hver anden dag. Indtil videre går jeg dog stadig 1/3 af de 20 min. ;)
    Hvilket program bruger du som dikterer dig de hårde ture?

    SvarSlet
  8. @Rie: Glæder mig i så fald, til jeg har opbygget en rutine. Men det der halvmarathons-noget - det bliver nok aldrig mig. Respekt til dig og W, dog!

    @Gravidgrahvad: Det er da super! Og det der med at gå, det er jo ikke noget problem. Så længe man bare kommer ud og af sted.
    Jeg bruger Ian MacNeills "Løbeguide for begyndere" - en vældig amerikansk bog, som nærmest er overpædagogisk, men jeg synes egentlig, den er meget godt. Han har et 13-ugers program til at komme op og løbe 10 km, og eftersom jeg skal løbe 10 km midt i juni, sprang jeg ind på uge 5 (er nu på uge 7). Havde bare ikke lige set, at længden på løbeturene eskalerede helt så hurtigt, som de gør, men nu er jeg blevet stædig... :-)

    SvarSlet

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...