fredag den 6. marts 2015

Om god service

For flere år siden fik jeg et par sælskindsluffer af HDD i julegave. Jeg anede ikke, at jeg ønskede mig sådan et par, men sådan er det som regel med de bedste gaver, synes jeg. Siden har jeg og lufferne været uadskillelige i årets kolde måneder, og mirakuløst nok er det ikke lykkedes mig at tabe/miste/glemme dem, som ellers har været tilfældet med så mange andre vanter, luffer og paraplyer gennem tiden. Indtil i går altså. Hvor jeg på vej på jobbis havde hovedet så fyldt med alt andet end små, lådne ejendele (og desuden pludselig fik travlt, da jeg så fra bussen, at mit tog var parat til afgang).

Jeg nåede toget, men glemte altså lufferne - fandt jeg ud af en hel halv time senere, hvor jeg dels skulle bruge dem, dels havde fået styr på noget af alt det, jeg havde hovedet fyldt med. Og desuden havde en kop kaffe inden for snarlig rækkevidde.

Nooooo!

Medgivet - lufferne har set bedre dage. Enkelte steder kan man se foret titte gennem skindet, og hvis de stadig havde været en (eller flere?!) sæler, skulle de(n) klart i behandling for skab, eller hvad nu sæler end kan lide af, der får dem til at tabe pelsen pletvis. Men de er gode og varme, og jeg elsker dem, så jeg var ikke parat til at give op.

Lidt detektivarbejde gjorde det klart, at man ikke skal ringe til Movia, selv om det er en af deres busser, man har kørt med - man skal finde ud af, hvilket selskab, der kører med den specifikke busrute. Vi takker forsynet for iPhones og 4G-forbindelser, for det lykkedes at finde frem til de rigtige, og optimistisk (nogle ville måske kalde det naivt) ringede jeg op.

Jeg fik fat i en flink fyr, der - efter at have spurgt til busruten - stillede 1.000 kr.-spørgsmålet: Hvordan så chaufføren ud? Det kunne jeg pinligt nok ikke svare på! Jeg hilser ellers altid på chaufføren og vil vove at påstå, at jeg til enhver tid vil kunne beskrive ham eller hende på den ene eller den anden måde - om ikke andet så ud fra etnisk herkomst, som Flink Fyr også spurgte til. Men mit hoved var som sagt alle andre steder, så her var den altså glippet. Dog kunne jeg huske, at det var en mand #flot(!), hvilket snævrede feltet ind til to afgange. Som Flink Fyr kaldte, mens jeg ventede i røret. Der var ikke bid hos Første Chauffør, men sør'me om der ikke var det hos Anden Chauffør! Så første nyhed var, at lufferne var i god behold. Næste gode nyhed var, at Flink Fyr lod sig overtale til, at jeg hentede lufferne i dag - ved gårsdagens påstigningsstoppested - i stedet for at valfarte til Avedøre Holme, hvor bussernes garage er. Jeg er sikker på, at der er dejligt derude, det er bare pænt langt hjemmefra. Så 8.28 i morgen stod jeg troligt og ventede på, at mine luffer blev kørt tilbage til mig, deres rette ejermand. Med ungerne i kassecyklen og en lille erkendtlighed til den rare chauffør som et tak for hjælpen.

Jeg kunne ikke finde Merci-chokolade, som jeg ellers syntes var passende på en dejlig corny måde, men de her kunne også bruges ...

Lufferne er nu hjemme igen, og mine hænder har atter fået varmen. Men fremover, hvis jeg ledes til at tro, at den gode service - og medmenneskeligheden i det hele taget - er død og borte (for det er der i dén grad nogle butikker, der gerne vil have en til at tro. Åbenbart), vil jeg tage luffeoplevelsen frem fra gemmerne og tænke, at det heldigvis ikke passer. Nogle steder lever begge dele i bedste velgående - og mange tak for dét!

10 kommentarer:

  1. Yeah. Elsker gode historier om god service. Det findes! Og jeg har også et par gode eksempler på det (noget med en buks, hvor lynlåsen gik i stykker - nogen mener det var pga. for meget tryk) ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Pjat - det kan umuligt være pga. for meget tryk. Hvem var den fløs, der foreslog noget så langt ude?! ;-) Men ja - god service findes. Nogle gange er der desværre bare lidt langt imellem ...

      Slet
  2. Sådan en historie varmer dejligt i en tid, hvor mange af os er tilbøjelige til kun at fortælle om det, når vi støder på mangel på service og omtanke! Dejligt, at dine luffer kom hjem igen :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. SÅ dejligt, at lufferne kom hjem igen. Også selv om det jo nærmest ikke har været luffevejr siden :-)

      Slet
  3. Hvor godt, at lufferne kom i (eller på tøhø), de rette hænder igen!
    Jeg havde en noget mindre positiv oplevelse med DSB, da Kröten (eller hans far, vel egentlig) havde glemt sin hjemmestrikkede (AF MIG!) hue i toget. Der fik vi at vide, at sådan nogle småting af ringe værdi, kunne vi altså ikke regne med at få igen. Jeg havde lagt både tid og kærlighed i den hue. Og endnu vigtigere, så var det den eneste, jeg kunne få ungen til at tage på :/...

    SvarSlet
    Svar
    1. Tøhø :-) Håhr, dårlig service af DSB. Én ting er, at de ikke samler mindre ting sammen til hittegods - en anden ting er kommunikationen af det. Ingen grund til at nedgøre tingene, når nu ejermanden (-kvinden) er glad for netop den hjemmestrikkede hue. En ommer, DSB!

      Slet
  4. Årh jubel. Sød flinke-mand og fin service fra manden i telefonen også ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Totalt god service hele vejen rundt. Og særligt fra ham i telefonen, faktisk!

      Slet
  5. Sikke en dejlig oplevelse. Jeg gav faktisk chaufførerne på vores buslinje chokolade op til jul, fordi jeg syntes at de fik alt for meget skæld ud. Desværre var det verdens sureste buschauffør, der tog imod chokoladen, og han sagde ikke engang tak. Det var en lidt tam oplevelse.

    I øvrigt har jeg også et par lækre sælskindsluffer, og dem ville jeg altså også sætte himmel og hav i bevægelse for at få fat på, hvis de blev væk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Åhr, det var sødt af dig med den chokolade! Men vil give dig ret i, at det er en lidt tam oplevelse, når modtageren bare er sur. "Min" chauffør, der kom med vanterne, var en anden end ham, der havde samlet dem op, så selv om chokoladen blev taget imod med antydningen af et smil, ville jeg nu gerne have givet dem til den rette modtager, om man så må sige ...

      (Og ja, sælskindsluffer er the shizzle. Aldrig mere kolde hænder - hvis man da ellers husker at tage lufferne med :-))

      Slet

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...