mandag den 6. februar 2017

Noget om nye vaner

Den faste læser vil vide, at jeg er meget glad for mad. U-TRO-ligt glad for mad, faktisk. Gerne med masser af sukker og mel og andre gode sager.

Det er bare som om, det har taget overhånd, det med de søde sager. December måned gik helt amok med brunkager, marcipan og hele slik-stashet fra vores tur over grænsen, og størstedelen af januar har også været sukkersød.

Men nu, eggå. Nu holder vi lige pause med alt det sukker.

Som jeg vist også nævnte i et nyligt blogindlæg, så har jeg lavet en intervention mod mig selv og meldt mig på et 12 ugers kost- og træningsprogram. Pt. har jeg været i gang i to uger, og sjældent har jeg haft det bedre. Nu har jeg ikke lige haft målebåndet fremme, men min mave, som helt klart er mit ømme (og meget bløde) punkt er klart blevet mindre (jaja, væske. Jeg ved det godt. Men det tæller stadig). Og jeg kan mærke muskler i kroppen, som jeg ikke anede, jeg havde. Det er skønt. Jeg ville ikke brokke mig over at tabe et par kilo på det her forløb (særligt ikke efter Yngstebarnet har fået en virkelig kedelig vane med at tage fat i en af mine mavedeller og hive mig med i dén, hvis der er noget, jeg lige skal se. Og det er der tit. Men hvis nu mavedellen forsvinder, bliver han jo nødt til at hive fat i noget andet. Min hånd, f.eks. Bare et forslag), men det ville bare være added bonus. Jeg er nemlig ikke begyndt på det her program for at tabe mig som sådan - jeg vil bare gerne få nogle bedre vaner og komme in the zone, når det drejer sig om at føle sig frisk og stærk. Og ved I hvad - jeg føler allerede, jeg er godt på vej, her efter kun 2 uger. Måske fordi jeg spiser mere mad i løbet af dagen, end jeg nogensinde har spist før? For realz - jeg spiser konstant. Men god mad, jo. Protein og trailerfulde af grøntsager. Madbudgettet aner ikke, hvad der har ramt det, men jeg giver det en chance de her 12 uger, og viser det sig at være vejen frem, så må madbudgettet jo lægges om.

Jeg postede det her billede på Instagram for nogle dage siden - nye vaner kræver også nye kosttilskud. Masser af dem. De bærer noget af skylden for det ændrede madbudget ... Imedeen er imidlertid ikke et must; Jeg er bare så heldig, at jeg blev udtrukket som en af testerne ovre hos Anette

Efter det meste af mit liv at have været på den ene, den anden eller den tredje hokus-pokus kur - og i øvrigt fundet ud af, at jeg på trods af mit livs løbeform for år tilbage stadig ikke følte mig stærk overhovedet - er det lidt af en aha-oplevelse at finde en metode, der giver pote så hurtigt. Især fordi den indeholder så meget mad, at jeg bliver nødt til at give op på min. ét måltid om dagen. Folk, der kender mig, ved, at jeg ikke giver op på mad. Som i nogensinde. Men her bliver jeg nødt til det.

Og det bedste er, at mine vilde sukkercravings om aftenen er pist forsvundet. Med fare for at lyde som en ægte douche, så kan en kop te med stevia for det meste gøre det. Og set i dét lys, er der jo ikke noget at sige til, at jeg er skrumpet en smule om livet. To håndfulde Quality Street til teen skrumper jo ikke ligefrem noget som helst. Ud over altså Quality Street-beholdningen. Såeh ... Der er nye vaner in the house, og det føles helt ok.

De stakkels børn, tænker I? De mærker ikke noget til noget. De var jo alligevel ikke en del af aftensnackeriet (Quality Street'en er min. MINE ALONE, I TELL YOU!), og aftensmaden, der var ok sund i forvejen, er den samme. Jeg spiser bare væsentligt flere grøntsager.

I næste uge står den på ferie, og jeg er da spændt på, hvordan det harmonerer med kostplanen. Særligt fordi vi gæster landet, der flyder med kanelbullar, og alle ved jo, at man skal skik følge eller land fly. Så det kan være, at næste indlæg kommer til at handle om, hvordan man kommer tilbage på sporet. Nu må vi se. Indtil da vil jeg nyde de nye vaner og glæde mig over, at det rent faktisk er lykkedes mig at holde dem i to uger. Det er ret stort for sådan en som mig.

12 kommentarer:

  1. Held og lykke derovre med både kanelbullar og løsgodis (!!!!)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak. Det bliver lidt af en udfordring, tror jeg :-)

      Slet
  2. Tillykke med nye vaner. Her er vi også på 'nedjustering' af sukker og kalorier sådan generelt. Ingen sodavand, vin og slik/chips i hverdagene. Det fungerer ok. Jeg har også kigget lidt på maden og vi har sindsygt mange grøntsager skjult i maden, så det giver også lidt på kontoen. Helt og lykke i næste uge. Kh. Birgitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har virkelig været slem til at spise slik i hverdagene, men når man først tager tyren ved hornene og lægger poserne væk, går det jo heldigvis alligevel :-) Dejligt med masser af grøntsager i maden - vi spiser også ret grønt, men der er altid plads til mere grønt. Og det smager jo godt! :-)

      Slet
  3. Det er så svært at lægge sine vaner om, så jeg er imponeret. Thumbs up :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er virkelig svært at lægge vanerne om, men her efter to uger, kan jeg mærke, at nogle af tingene - morgenmad, fx, som jeg ellers aldrig har været fan af - begynder at virke mere naturligt.

      Slet
  4. Bravo! Nye vaner er så svære at tillægge sig, men det lader til at lykkes for dig. Godt gået :-)
    Jeg forstår bare ikke helt det med kosttilskuddene. I flertal, oven i købet. Hvis du spiser masser af grønsager, får du alt, hvad du har behov for.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ah ja, kosttilskuddene. Jeg ved ikke helt med magnesium - jeg har ladet mig fortælle, at det er godt til restitution, og hvis man sover uroligt, så dén er jeg hoppet på. D-vitamin er lægens ordre, da jeg åbenbart mangler. Proteinpulveret er fordi, jeg simpelthen ikke kan spise alt det kød/alle de æg, som jeg egentlig burde - så hellere vegetabilsk protein til et enkelt eller to måltider. Fiskeolie fordi jeg ikke får så meget fisk, som jeg gerne ville. Og BCAA, well - det har jeg stadig ikke helt fundet ud af, hvad gør godt for, så det tager jeg kun meget sjældent :-) Men du har ret - man får vel det meste ved at spise sundt og varieret. Så måske alle tilskuddene er et godt sted at spare :-)

      Slet
  5. Dejligt du er kommet så godt fra start med omlægning af diverse :) er det "kun" sukker du har kvittet og erstattet det med grønt oder was? Ok måske lidt radikal udlægning ;) eller træner du os' anderledes?
    Nyd ferien i kanelbullarnes land - kh S.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er ret dejligt, ja - og efter de første par uger slet ikke så vanskeligt længere :-) Jeg følger et 12-ugers program, der både handler om kost og træning. Som udgangspunkt spiser jeg hverken stivelse eller sukker, men der er et enkelt cheat-meal om ugen, hvor jeg må spise noget af det, jeg har savnet i løbet af ugen, og så er der indlagt både stivelse og hurtige kulhydrater i forbindelse med styrketræning (tre dage om ugen), så jeg føler ikke, jeg mangler noget overhovedet :-) Men jeg spiser virkelig mange grøntsager. Og meget! mere protein, end jeg nogensinde har gjort før.

      Slet
  6. Tillykke med omlægningen! Det lyder virkelig sejt. Skide god idé med sådan en intervention med sig selv.
    Jeg forsøgte mig med 30 dage uden sukker. Det gik overraskende godt, og jeg synes at de gode vaner hænger noooogenlunde ved. Men det kniber med grøntsagerne og motionen.
    Du inspirerer - tak for det :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Taktak - jeg var blevet SÅ træt af at brokke mig til mit spejlbillede, så jeg tænkte, jeg måtte gøre noget. Den plan jeg følger er meget overskuelig og giver plads til hverdagen - det, jeg har sværest ved, er seriøst at spise de mængder, jeg skal. Og det ligner mig ellers slet ikke :-)
      Det er sejt med 30 dage uden sukker. Det tror jeg ikke, jeg kunne. Grøntsagerne er jeg til gengæld ved at have styr på - og de dage, jeg ikke orker at gnaske på flere gulerødder, blender eller juicer jeg en masse grønt i stedet. Nemt, og så er der tanket godt op på grøntkontoen :-)

      Slet

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...