fredag den 31. marts 2017

Noget mere om nye vaner

Nåmen, de der nye vaner, jeg sprang på i slutningen af januar, og som jeg ævlede lidt om her, eggå … Måske jeg skulle ævle lidt mere om dem? Ikke, at det formentlig er spændende for ret mange flere end mig selv, men altså – det er nu meget rart lige at holde mig selv op på dem. Vanerne, altså. Som jeg stadig efterlever, for jeg dribler stadig derudad på ny livsstilskaravanen (karaVANE – fik I den?! #tøhø). Utroligt nok, for jeg er ellers ret god til at hoppe på en sundhedshest og så springe ned igen to minutter senere. Men denne gang bliver jeg på!

Jeg købte mig jo ind i et 12 ugers program, der både beskæftiger sig med kost og (styrke)træning, og jeg kan med stolthed sige, at nu, hvor der er 2 uger tilbage (heraf kun 1 uge med egentlig træning), har jeg ikke misset en eneste gang. Jeg slynger troligt rundt med mine kettlebells og sveder som en lille gris, men jeg elsker det – og det gør min krop sjovt nok også. I hvert fald har den belønnet mig med at blive 2 cm mindre i taljen, og selv om det ikke er alverden, betyder det pænt meget for, hvor behageligt det er at have jeans på – og velværet i det hele taget. Det let mindskede taljemål kan selvfølgelig også hænge sammen med, at jeg har tillagt mig nogle pænt sunde kostvaner efterhånden – selv om jeg spiser mere på en dag, end jeg nogensinde har gjort før.

Hvor jeg tidligere sagtens kunne hoppe både morgenmad og frokost over, forsøger jeg nu at holde måltiderne. Her et udpluk af forskellige retter - og selv om jeg spiser meget, spiser jeg trods alt ikke alt det, der er vist på billederne, på én dag :-) Her broccoli-/blomkålsbrød med parmaskinke og ost. Grøntsagsstænger som tilbehør

Fiskefrikadeller med kartofler, grønt og hytteost

Paneret fiskefilet med spinatsalat og feta

Jeg er stadig ikke fanatisk, og jeg strejfer også lidt fra den slagne vej i ny og næ, men i det store hele synes jeg faktisk, at det går rigtig godt. Og paradoksalt nok kan jeg mærke, at de dage, hvor jeg holder mig til planen og spiser al den mad, jeg skal have, har jeg det bedre i kroppen, end de dage, hvor jeg grundet travlhed eller manglende planlægning ikke får nok at spise. 


Fiskefrikadeller med grønt (og remoulade)

Torsk paneret i solsikkefrø med grøn salat og dressing

Spejlæg med skinke og grønne bønner

Og aftensmaden fra forleden: Pulled salmon med nachos og masser af grønt. Dét var knageme godt. Og - bortset fra de der nachos - lige efter bogen

Modsat mange af de kure og livsstilsændringer, jeg før har kastet mig ud i, glimrer denne her ved, at der ikke er noget, der er forbudt-forbudt – det skal bare times rigtigt. Det vil sige, at jeg er velkommen til at spise flødeboller (og det gør jeg så – i stor stil!) lige, når jeg har trænet. Så det er ikke usandsynligt, at man kan finde mig kl. 9 om morgenen, sveddryppende og med tre flødeboller foran mig (hurra for hjemmekontor!). Helt uden at have dårlig samvittighed, for de hurtige kulhydrater ryger åbenbart lige i musklerne. Eller i hvert fald andre steder hen end i taljen. Og jeg får stillet min sukkertrang. Jeg spiser markant mindre stivelse nu end tidligere, men sandwichbrød med pålægschokolade er stadig en del af min kostpyramide, de dage jeg træner. Og det bedste af det hele er, at jeg næsten har fået udraderet min vane med at snacke. Nu spiser jeg mig nemlig så mæt til mine daglige fire (4!) hovedmåltider, at der slet ikke er plads til ekstra mad. Og hvis der er, så sørger jeg for, at der er gode alternativer til slik – mørk chokolade, god ost eller en bøtte grønsagsstænger (selv om jeg sjældent gider spise flere grøntsager efter det kilo grønt, jeg sætter til livs i forbindelse med måltiderne). Jeg er sikker på, at mine manglende aftensnacks i sofaen også har noget at sige i forhold til det let formindskede taljemål.

Pommes frites er også en del af en varieret kost ;-) Fra i søndags, hvor Læsefidusen fra Ældstebarnets klasse var med hjemme på weekend.

Jeg er stadig noget blød i kanten og ville ikke tage skade af at smide et par kilo eller fem, men jeg skal nok nå det – jeg har ikke travlt og vil langt hellere køre et langt, sejt træk, hvor jeg kan holde resultaterne, end jeg vil køre en eller anden vild kur, hvor jeg taber mig på rekordtid, men hvor jeg tager på, så snart jeg afviger det mindste fra et ondt nulkalorie-regime. 

Weekenden er lige rundt om hjørnet, og jeg vil med god samvittighed dykke ned i al den festivitas og gode mad, den kommer til at stå på. Det skal der nemlig også være plads til. Nye vaner eller ej ...

15 kommentarer:

  1. Jeg er glad for, at der også ryger pomfritter indenbords i ny og næ (pyha!) - når det så er sagt så er jeg virkelig imponeret! Du er sgu' vild! ❤️

    SvarSlet
    Svar
    1. Pomfritter er jo også en slags grøntsag, ikke? ;-) Jeg ved ikke, hvor vild jeg er - jeg er nok bare stædig. Og glæder mig over, at jeg kan mærke forskel på energiniveauet, efter jeg har ændret kosten. Når det er sagt, så synes jeg nu, at den helt store opstramning lader vente på sig. Er pænt utålmodig på dén måde!

      Slet
  2. Maden ser saftsuseme da også lækker ud :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er super lækkert, og jeg føler mig vældig sund :-) Det kræver en del mere forberedelse, end jeg er vant til, når jeg bare napper en rugbrødsmad (eller helt hopper frokosten over), men når det betyder øget velvære, tager jeg gerne dét med (og priser mig lykkelig for, at jeg jo som regel arbejder hjemmefra. Det gør det noget nemmere :-))

      Slet
  3. Sejt at du stadig er i gang! Jeg burde også, men nøj hvor er det bare svært at komme i gang. Og hvor er der bare meget kage alle vegne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er SÅ meget kage alle vegne! Men den vildeste aha-oplevelse, jeg har fået de sidste par måneder er, at jeg rent faktisk ikke har lyst til kage, når jeg bare holder mig til mine daglige fire måltider. Der er simpelthen ikke plads. Det har jeg hidtil bare troet, var en myte, når folk de sagde. Men den er god nok... ?!

      Slet
  4. Godt gået!
    Maden ser virkelig godt ud - selv om jeg må indrømme, at det meget ligner det, jeg/vi spiser. Jeg spiser tre måltider om dagen, 'snacker' aldrig og jeg spiser ikke slik. Hvorfor virker det så ikke på mig? Øvøv - men så kan jeg da glæde mig over, at det i hvert fald virker på nogen ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Orv, det lyder ellers både sundt og sejt, Ellen! Det er underligt, hvad der virker på nogen, og hvad der ikke gør. Tænker, det må have noget med kropstype og stofskifte og sådan at gøre. Med til kostplanen her hører dog også tre gange styrketræning om ugen. Det kan være, at det i virkeligheden er dét, der virker hos mig?! :-)

      Slet
  5. Sejt! Jeg er lidt nysgerrig på hvordan du har lavet dine broccoli / blomkåls brød?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nette. De er super nemme at lave - jeg har hakket/blendet et blomkålshoved og en broccoli og blandet det med fem æg og et par spiseskefulde loppefrøskaller. Salt, peber og krydderier efter smag, og så ellers på to bageplader i 30 minutter ved 200 grader. De smager dejligt - både som de er og efter en tur i toastmaskinen med skinke og ost ;-)

      Slet
    2. Tak - dem vil jeg prøve at lave :)

      Slet
  6. Det lyder super fornuftigt. Jeg synes ofte det er tiden, der gør de dårlige vaner. Både maden og træningen der halter. Kh. Birgitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har helt ret. Det tager sindssygt meget tid at træffe de rigtige valg. Jeg har aldrig før brugt så meget tid på at planlægge, tilberede og spise. Men satser på, at det finder sit leje, når jeg lige får vænnet mig lidt mere til de nye, gode vaner :-)

      Slet
  7. Lyder som en ret god kur/livstilsændring for dig
    godt gået

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak. Ja, det virker som den helt rigtige retning, jeg er på vej i. Det er dejligt :-)

      Slet

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...